bg header new

tegel hvhchck17Veel huurders ontvangen voor 1 mei een voorstel voor de huurverhoging per 1 juli. Met de online check van de Woonbond kunt u nagaan of dit voorstel aan alle wettelijke eisen voldoet. Als dat niet zo is kunt u met succes bezwaar maken.




Met checkhuurverhoging.nl (externe link) achterhaalt u snel of bezwaar maken zin heeft. Zo ja, dan toont de check een modelbrief met door de wetgever erkende bezwaarreden(en) die voor u van toepassing zijn.

Voorstel te laat verstuurd?
In de wet staat bijvoorbeeld dat de huurverhoging op tijd moet worden aangekondigd. Hebt u op 1 mei nog steeds geen brief gekregen over de huurverhoging per 1 juli? Dan mag de huurverhoging niet al op 1 juli ingaan. Dat het voorstel te laat werd verstuurd, is één van de door de wetgever erkende redenen om bezwaar te maken.

Betaalt u een all-in huur?
Het komt nog steeds voor dat huurders van zelfstandige huurwoningen een all-in huur betalen. Het te betalen bedrag is dan niet gesplitst in kale huur, servicekosten en kosten voor gas, water en licht. De jaarlijkse huurverhoging mag alleen over de kale huur worden berekend. Wie all-in huurt kan dus niet nagaan of de huurverhoging redelijk is. Daarom is betalen van een all-inhuur een goede reden om bezwaar te maken.

Vraagt verhuurder méér dan het wettelijk maximum?
De wetgever staat dit jaar helaas weer gepeperde huurverhogingen toe. Is uw inkomen lager dan €42.436? Dan is het wettelijke maximumpercentage 4,1%. Is uw inkomen hoger? Dat geldt zelfs 5,6%. Er zijn ieder jaar ook verhuurders die nóg hogere percentages vragen. Is uw verhuurder zo iemand? Dan heeft bezwaar maken zeker zin.

Check vertelt wat u verder nog kunt doen
Als uw verhuurder zich aan alle wettelijke regels houdt zal de uitkomst van de check zijn dat bezwaar maken in uw geval niet zoveel zin heeft. De check vertelt dan wel wat u verder nog kunt doen. Wie van een woningcorporatie huurt en een laag inkomen heeft kan als volgende stap bijvoorbeeld nagaan of het zin heeft huurverlaging of huurbevriezing te vragen.

Vragen? Bel de Huurderslijn
De jaarlijkse huurverhoging roept altijd veel vragen op. Antwoorden vindt u in het dossier jaarlijkse huurverhoging op deze website. Leden van de Woonbond kunnen met vragen ook terecht bij de Huurderslijn, de telefonische adviesdienst van de Woonbond.
(De Woonbond 30 april 2019)

NASCHRIFT HBO DE PEEL
Onze organisatie, Huurders Belangen Organisatie De Peel, is al meer als 20 jaar lid van de Nederlandse Woonbond. Als individuele huurder kan u uitsluitend gebruik maken van de Huurderslijn wanneer u lid bent van de Woonbond. Maar, mocht u, als huurder van Bergopwaarts, een vraag aan de Huurderslijn wensen te stellen dan kunt u dat via ons lidmaatschap doen. Wij zijn bereikbaar via telefoonnummer 0493 323200 (Niet bezet: boodschap inspreken), e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en inloopspreekuur: elke donderdagmorgen van 10.00 tot 12.00 uur.
Het bestuur van HBO De Peel

 

­